|
|||
No necessitem analitzar més aquest episodi per
aplicar un semblant to simbòlic al segon: lapocalipsi de Sant Joan (que Tintín
anomena explícitament) conté dins dels seus capítols la imatge de la Babilònia
corrupta, que amb el temps i el esdevenir històric, hom lha assimilada a Roma com a
ciutat i símbol de poder maligne: la Roma Imperial anticristiana primer, i la Roma com a
seu dels papes enfrontada als moviments reformadors i secessionistes del cristianisme,
després. La que ens interessa és aquesta última: càtars, protestant, hugonots, fins i
tot els testimonis de Jehovà actualment, molts recorriran a la imatge de la
Babilònia corrupta per denunciar les faltes morals de lesglésia de Roma i, per
tant, tots recorriran a lapocalipsi. Aquest té altres imatges a més de la
que he escollit que no tenen perquè coincidir amb la línia argumental que començo a
traçar. Tanmateix, la conclusió que presento manté el to simbòlic del tercer episodi
però, a més, connecta amb un element sorprenent del primer: perquè apareix Roma a
la broma del capità Haddock? Perquè la basílica de Sant Pere de dita ciutat i
no, per exemple, lajuntament de Brussel·les o els canals de Bruixes? (Aquesta
connexió que estableixo quedarà implícitament reforçada amb laparició dun
altre element relacionat i que fa la seva aparició simultàniament a la de Sant Joan a la
pàgina 60, i que veurem després). Pel que fa a aquests episodis, dubto que només
estigui creant una possible interpretació de la presència daquest grup
dal·lusions al catolicisme: crec més aviat que estic descobrint la intenció
dHergé (encara que no tota, segurament) quan ell les inscriu dins de
laventura. Lespasa i la creu complementen de forma convincent la
interpretació del rol de Sant Joan a la trama oculta, i és ara que hom pot veure la
conya amb que el capità es lleva la gorra com alguna cosa més que una broma als
inspectors, talment com una manca de respecte al Vaticà. |
La primera de totes apareix a la pàg.10 A1: al fons de la imatge ensenya la proa la maqueta de una caravel·la. La caravel·la és coneguda universalment per ser instrument del descobriment dAmèrica i la posterior tasca d evangelització del continent. Donat el gust dHergé per la simbologia, nextrec una interpretació daquest element coincident amb la de lespasa i la creu: dita evangelització fou feta a sang i fetge. |
![]() |
|
També, aquesta imatge majuda a confirmar la relació entre lapocalipsi i Roma, entre el primer i el segon episodis del començament del capítol, ja que immediatament a làliga i el cardenal (pàg. 60 A3) apareix lestàtua de Sant Joan Evangelista (pàg. 60 B1). I això no és casualitat, en podeu estar segurs. Si tot això no es pot integrar com un conjunt de crítiques, que baixi Déu i ho vegi. |
![]() |
|
|
![]() |
|
(Continuarà. El proper capítol serà publicat, si Déu vol, el 24 de setembre de lany 2000, primer dia de Balança, a aquesta mateixa web) 1Lapocalipsi de Sant Joan
forma part dun conjunt dobres que porten aquest nom, que en grec vol dir
"revelació" (res més terrible), terme que sintonitza amb el caràcter
daquest treball. Escrites totes pels volts de laparició del cristianisme,
abans i després daquest, formen part de la tradició hebraica i judeocristiana i es
caracteritzen per fer servir un llenguatge fosc i simbòlic, a propòsit de profecies i
revelacions divines. Malgrat les connotacions catastròfiques que el terme ha adquirit amb
el temps, els apocalipsi presenten una visió final optimista dels patiments de
lhome, encara que, això sí, sota la obediència a Déu. Cinc creus diferents. A aquestes
sha dafegir la primera menció de la creu de làliga, que apareix a
"El secret de LUnicorn", en els pergamins que a la pàgina 61, A1 i C1,
apareixen tots tres junts anunciant el caràcter criptogràfic de la següent aventura, la
nostra. En total , sis creus diferents, totes símbols cristians. No hi ha cap altra
aventura de Tintín a on passi quelcom semblant. |