Aragó - Província d'Osca
Monestir de Santa Maria
(Santa Cruz de la Serós, La Jacetània)
42º 31,363'N ; 0º 40,363'O
En la població de Santa Cruz de la Serós, als peus del camí que ens porta
fins al monestir de San Juan de la Peña, trobem les restes d'un antic
monestir de monges benedictines. Només es conserva l'església dedicada a
Santa Maria. Va ser el monestir preferit per la noblesa aragonesa per
tal de portar-hi les seves filles. Ramir I va ser un d'aquests nobles que va
cedir parts dels seus bens al monestir a banda de fer ingressar a la seva
filla Urraca.
El monestir va viure el seu moment d'esplendor quan hi ingressà com a abadessa una altra de les filles de Ramir I, Sança, en l'any 1070. A la seva mort, Sança fou enterrada en un bell sarcòfag que avui es conserva en el Reial monestir de les benedictines de Jaca. Aquest va ser traslladat en el segle XVII, quan la comunitat va abandonar el monestir.
L'edifici actual és de finals del segle XI o principis
del XII, tot i que en excavacions arqueològiques realitzades a finals del
segle XX es van trobar restes d'una edificació anterior en la zona de
l'absis.
El temple és d'una sola nau amb planta de creu llatina, que queda oculta
per la gran torre de campanar, una gran mole de pedra que s'alça sobre el
braç nord del transsepte.
La nau està coberta amb una volta de canó dividida en tres trams gràcies a dos
arcs torals de mig punt. Aquests es recolzen en uns capitells bellament
esculpits, que descansen en columnes adossades.
Sobre el creuer es va construir en el
segle XII una bella cambra, la funció de la qual no està massa clara. Hi
ha qui afirma que es podria tractar d'una sala on es refugiessin les monges
en cas de conflicte, mentre que d'altres fonts asseguren que era el lloc on
es guardava el tresor litúrgic. El que està clar és que la seva
utilització devia ser noble, a jutjar pel treball realitzat en els seus
capitells. La cambra va haver de ser reconstruïda desprès d'enfonsar-se
parcialment.
El transsepte, sembla més unes capelles
laterals que no pas un transsepte. El creuer no està definit, si no que
continua la volta de canó de la nau, el que confirma que la cambra superior
havia de restar totalment oculta. Les capelles es comuniquen amb la
nau principal a través d'un gran arc de mig punt amb una imposta esculpida
amb motius senzills. L'arc està protegit per un guardapols esculpit amb
motiu jaqués. Aquest mateix motiu el trobem en una motllura que recorre els
murs del temple. Les capelles estan cobertes amb volta d'aresta amb els
nervis molt marcats. També podem trobar dues absidioles en els murs est de
les capelles, que externament tenen la forma d'un gran contrafort.
La nau està capçada a l'est per un absis semicircular. En ell podem trobar
tres grans finestrals de mig punt. El central està decorat interna i
externament amb una arquivolta sostinguda per columnes amb capitells
esculpits amb ocells. Sobre la finestra trobem un guardapols amb motiu
jaqués.
Completa la decoració de l'absis dues columnes adossades que el
divideixen externament. Els capitells estan esculpits amb motius similars
als de la resta del temple. També estan esculpides les mènsules sobre les
que es recolza la teulada.
La porta d'accés la trobem en els peus de la nau, en el mur oest. Està situada en un cos afegit i
cobert per una petita teulada recolzada en mènsules esculpides. La
portalada la formen quatre arquivoltes de mig punt que envolten un bell
timpà. Protegeix la porta un guardapols amb motiu jaqués. Les arquivoltes
es recolzen en dos parells de columnes, que tenen els capitells historiats.
Els del costat nord semblen més arcaics, que no pas els del mur sud, que
són més elaborats.
Una de les arquivoltes està decorada amb quinze semiesferes. La central, de majors dimensions, té
esculpida una cara.
El timpà està esculpit amb una imatge que alguns autors la cataloguen com una còpia bastant tosca del de la
catedral de Jaca. Estudis recents han obert una línia d'investigació i
situen la seva construcció a finals del segle XI, uns anys abans que el de
Jaca. Es tractaria d'un crismó primitiu, que encara no hauria desenvolupat
totes les seves característiques. Així doncs, és molt probable que el de
la Catedral de Jaca estigui inspirat en aquest, un cop es va perfeccionar el
concepte de crismó trinitari.
El cercle del crismó i el tros de pedra que hi ha just a sota tenen esculpit un text en llatí que fa referència a
la figura de Déu com a font de Vida i que els que travessin la porta han
d'estar lliures de pecat per acostar-se a Crist.
Dos lleons arcaics flanquegen el crismó. Podem veure una margarida sota el lleó del costat dret, un motiu
escultòric que es repeteix en el crismó que hi ha en la portalada del costat sud. Aquesta porta comunicava amb el
claustre, avui desaparegut i està decorada amb un guardapols amb motiu
jaqués. En aquest mateix mur podem veure interessants mènsules esculpides
on es recolza la teulada.
En el braç nord del transsepte podem trobar una altra senzilla porta que
comunicava amb altres dependències monacals, avui tapiada.
La torre s'alça sobre el braç sud del creuer i té quatre pisos
d'alçada. En l'inferior només trobem una finestra de grans dimensions en
el costat oest. No està clar si es tractava d'una porta que comunicava amb
altres dependències o bé una via d'escapament de la sala que hi ha sobre
el creuer. En els tres pisos superiors podem veure unes finestres geminades
en els murs est, oest i sud. En el costat nord només podem veure finestres
en el darrer pis. Els capitells estan esculpits. El mainell de la finestra
del segon pis del costat oest té forma helicoidal.
|