Província de Barcelona
Santa Maria de Cervelló
(Cervelló, Baix Llobregat)
41º 23,314'N ; 1º 57,798'E
Temple situat sota el castell de Cervelló. A principis del segle X era
dedicada a la Santa Creu a Sant Esteve i Sant Dalmau. L'any 904 el comte
Guifré Borrell, que residia en el castell, va cedir unes terres, dins les
que es trobava l'església, a l'abat de
Sant Cugat. Per la seva banda el
bisbe de Barcelona va fer donació del temple al mateix abat. Malgrat això,
el comte va voler mantenir la propietat sobre l'altar de Sant
Esteve.
Anys més tard, en el 992 el comte Armengol va vendre el castell i les
seves possessions a Ènnec Bonfill. Aquest va voler comprar al bisbe
l'església, però l'abat de Sant Cugat no es volia desprendre de l'altar
dedicat a la Santa Creu. Desprès d'algunes disputes, els senyors de
Cervelló van aconseguir fer-se amb el domini del temple.
Es creu que quan els senyors de Cervelló van tenir el control total sobre el
temple van decidir la construcció de l'actual església en ple segle XI. Durant els primers segles de la família Cervelló, aquesta va ser fidel a la Corona.
A partir del segle XIII les coses van començar a canviar i es van revoltar
en nombroses ocasions. En 1224 Jaume I arriba a les portes del castell de
Cervelló i el
va conquerir després de tretze dies de combat. És lògic pensar que
l'església va patir nombrosos desperfectes a causa d'aquest setge. Per
aquest motiu, en 1231 es tornà a consagrar el temple després d'haver estat
reparat i va estar en funcionament fins l'any 1872 en que es construeix una
nova parròquia en el nou nucli de Cervelló
El temple té una única nau coberta amb volta de canó reforçada per
dos arcs torals.
Actualment el temple presenta una decoració barroca, realitzada en 1766
segons consta en una inscripció pintada en l'arc toral més occidental.
La capçalera actual està formada per un absis semicircular decorat
externament amb motius llombards, és a dir un fris d'arcs cecs i lesenes.
Interiorment l'absis té cinc nínxols emmarcats per senzills arcs de mig
punt recolzats en columnes. En els tres centrals s'obre una finestra
de mig punt i doble esqueixada.
Es creu que la capçalera d'aquest temple era triple, amb dos absis laterals que van ser eliminats posteriorment per construir-hi capelles
a mode de transsepte.
El principal argument per defensar aquesta teoria és la presència d'un cimbori en el tram posterior al presbiteri.
Exteriorment està decorat amb arcs cecs i lesenes. En segles posteriors es
va sobrealçar, afegint-li un cos de planta quadrada, que durant el procés
de restauració es va eliminar.
Aquest cimbori adopta interiorment la forma de cúpula sostinguda per petxines. Aquesta
cúpula no té gaire sentit sense un transsepte o una capçalera trevolada.
Els murs laterals del temple també estaven decorats amb lesenes i arcs cecs, però les construccions afegides al llarg dels segles
pràcticament els han ocultat.
També han estat tapades algunes de les
finestres de doble esqueixada que il·luminaven l'interior.
Tot el temple està construït amb la pedra sorrenca i vermellosa de la
zona, que li dona aquest aspecte característic. De totes maneres, aquesta
pedra s'ha erosionat considerablement en algunes parts del temple o en els
murs de contenció. Part de la pedra utilitzada es va treure de la roca que
hi ha a tocar de l'església i que es va haver de excavar per tal de poder
fer un camí, que permetés l'accés al temple.
La porta s'obre en el mur oest i és un afegit d'època renaixentista,
datada en 1580.
Està flanquejada per dues lesenes i un fris d'arcs cecs que segueixen el
pendent de la coberta a dos aigües. Sobre la porta també s'hi va obrir un òcul,
que de ben segur va substituir a una finestra romànica..
En aquesta reforma del temple es va construir un cor elevat en el darrer tram
de la nau, al que s'accedeix per una escala de cargol adossada al mur nord.
En el cor podem veure unes pintures murals molt
deteriorades i pendets de restaurar, així com una creu gravada al mur. No hem
trobat cap informació al voltant d'aquests dos elements decoratius i per tant
desconeixem la seva datació.
També en el renaixement es van construir les capelles laterals del transsepte,
abans citades.
Posteriorment, en el segle XVIII es van construir dues capelles laterals
més, situades a continuació de les del segle XVI.
Prop de l'església es poden observar restes d'altres edificacions, així
com un cementiri amb tombes antropomòrfiques del segle X.
|