Província de Barcelona
Monestir de Sant Cugat
(Sant Cugat del Vallès, Vallès Occidental)
41º 28,502'N ; 2º 5,196'E
Edifici construït sobre les runes d'un antiga fortificació romana. Els
primers documents que ens parlen d'aquest indret fan referència al
castrum Octavianum, aixecat en temps d'August (27 aC - 14 dC), allà on
s'encreuaven les vies que anaven de Tarragona a Narbona i de Barcelona a
Egara. En ell va ser martiritzat, segons la tradició, el cristià Cugat. Ben
aviat va començar a ser venerat com a sant.
Aquest fet i el decret de tolerància religiosa de l'any 313 va provocar que
el lloc perdés importància militar i comencés a tenir-ne de caire religiós.
En el segle V es va construir un martyrium o construcció funerària i també
un aula rectangular. Aquest dos edificis van ser destruïts per un incendi a
finals del mateix segle o principis del següent. L'aula rectangular es
va reconstruir entre els segles VI i VIII i se li va afegir un absis de
planta de ferradura interior, però pentagonal per l'exterior.
Durant la invasió musulmana, l'abat de Saint Denis va intentar traslladar
les relíquies de Sant Cugat a territori cristià, però tots els intents van
fracassar. Alguns historiadors creuen que les campanyes militars per
aconseguir aquesta fita van provocar un atac per part dels sarraïns, vers
l'any 780, que van destruir l'incipient monestir.
La vida monàstica no es va recuperar fins la conquesta de Barcelona per
part dels francs l'any 801. No serà fins l'any 878 que trobem una referència
a l'existència d'una comunitat religiosa. El cenobi va viure una etapa
relativament tranquil·la fins que Almansor, en una de les seves ràtzies, va
atacar el monestir, causant nombrosos danys. L'abat Odó va iniciar la
reconstrucció de l'edifici.
Entre els segles X i XII el monestir va viure el seu moment de màxim
esplendor, jugant un paper decisiu en la reconquesta i l'expansió de la
frontera cap al Baix Llobregat, a l'Anoia, i el Penedès. El monestir va
posseir la senyoria de set castells i cinc torres en aquesta zona.
L'any 1089 el comte Berenguer Ramon II va cedir el monestir al de Sant
Ponç de Tomeres. L'abat d'aquest cenobi va ocupar Sant Cugat i en va
expulsar a l'abat a alguns monjos. Dos anys més tard, amb l'arribada al tron
de Ramon Berenguer III va propiciar que el papa Urbà II condemnés aquest
episodi i obligués a Frotard a readmetre als monjos i que fossin els
mateixos els que triessin el nou abat. El nou comte de Barcelona va afavorir
aquest monestir i el convertí en el més important de la diòcesi de
Barcelona. A partir d'aquest moment comença una etapa molt favorable pel
monestir, que es va perllongar fins el segle XIV, moment en que es
construeixen les muralles defensives i el palau abacial.
A partir de 1385 els abats són nomenats directament per la cúria
pontifícia, cosa que va provocar tensions i desconcert entre els monjos. En
el segle XVI el monestir perd la seva independència respecte al poder reial
i passà a ser una peça més en el joc de la política.
Entre 1820 i 1835 es comencen a subhastar les pertinences del monestir,
fruit de la seva desamortització. Les dependències monacals no van trobar
comprador i fou l'ajuntament de Sant Cugat qui les va adquirir en 1847. En
1835 Elies Rogent va iniciar la restauració del claustre, però la manca de
diners va provocar que els treballs realitzats fossin molt minsos. És a
partir de 1931 que es comença una restauració integral del cenobi, truncada
per l'esclat de la Guerra Civil, quan va ser assaltat i es va cremar l'altar
major. Un cop finalitzada la guerra, es van reprendre els treballs.
L'estructura del monestir actual, respon bàsicament a les reformes que
s'hi van fer durant el segle XII. Gràcies a les excavacions que s'hi han dut a terme es pot afirmar que l'església del segle XI estava situada en el mateix indret que l'actual.
L'església es va construir a cavall entre el romànic i el gòtic. Es va iniciar per la capçalera en el segle XII, però no es va finalitzar
fins ben entrat el segle XIV.
Té planta basilical de tres naus cobertes amb volta de
creueria.
Al final de les naus podem trobar tres absis. Destaca la gran finestra
gòtica que podem trobar en l'absis principal.
De la mateixa època és la cúpula del creuer, que es
transforma a l'exterior en un senzill cimbori.
Els absis tenen planta poligonal i estan decorats amb columnes en els angles i un fris d'arcs llombards, que descansen sobre mènsules
esculpides. Aquestes van ser esculpides pels mateixos artesans que van fer el claustre, ja que mantenen grans similituds.
A la façana oest podem trobar la monumental portalada gòtica.
Al seu damunt s'obre una gran rosassa, a la que acompanyen dues de menors
dimensions, que il·luminen les naus laterals.
En el mur del costat sud, podem trobar unes capelles adossades entre els contraforts, que es van construir en el segle XIV, que van restar
lluminositat al temple en tapar alguns finestrals gòtics.
El campanar és de les darreries del segle XI. Té planta quadrada i està decorat amb motius llombards com lesenes i arcs cecs
En l'interior del temple es conserva la imatge de
Santa Maria del Bosc, procedent de la capella de Sant Adjutori. Segons la tradició la imatge va ser trobada per uns pastors, que
van veure que cada dia els bous s'agenollaven en un lloc. En el segle XIX la
imatge va ser traslladada a la masia de can Jané, juntament amb la de sant
Adjutori degut a l'estat de runa en que es trobava el temple, ja que fou
abandonat en 1835 quan la desamortització del monestir. Després de la Guerra
Civil va ser retornada a la parròquia per la família Jané i un cop
restaurada fou entronitzada el 8 de setembre de 1940, coincidint amb la
diada de les Mares de Déu trobades.
Es tracta d'una talla de fusta policromada del segle XIII. En ella es
representa a la Verge asseguda, amb el Nen a la falda, lleugerament
desplaçat cap a l'esquerra, fent-li de tron. El Nen fa l'acció de beneir amb
la mà dreta, mentre que amb l'altra sosté una bola, símbol de tot el món
creat.
Malauradament ja no es conserva en el temple la mare de Déu de Sant
Cugat. Es tracta d'una talla del segle XIII de la Verge, que es conserva en
el Museu Municipal d'Art de Terrassa. En el temple podem observar aquesta
fotografia com a record de la imatge que es venerava en aquest monestir.
Tampoc es conserva in situ el frontal d'altar de fusta tallada, recoberta
amb estuc datat en el segle XIII i conservat en el Museu Cívic de Torí. Està
dedicat a la Verge Maria, que ocupa la banda central. L'envolten diverses
escenes relacionades amb la Verge i la infantesa de Jesús com l'Anunciació,
la Nativitat i l'Epifania.
En l'actual museu del monestir podem contemplar un Crist Crucificat,
també del segle XIII, que forma part del fons del Museu d'Art de Catalunya.
També formen part de la col·lecció d'aquest museu, però s'allotgen
temporalment en Sant Cugat, uns fragments de pintures murals. Aquestes
estaven situades sobre la porta que comunicava el claustre amb l'església.
Aquest conjunt estava format per una Maiestas Domini envoltada pels símbols
dels Evangelistes i pels apòstols.
En el segon terç del segle XIII es va modificar la porta. Està formada per
arcs de mig punt en gradació, decorats amb motius vegetals i recolzats en
dos parells de columnes.
El
claustre és del segle XII i es va construir sobre un d'anterior. Cap a l'any 1190 va arribar un taller d'escultors procedents de la
catedral de Girona, el claustre de la qual es va iniciar cap al 1180. És per això que tots dos guarden moltes similitud pel que fa als
motius esculpits en els seus capitells.
|