Principat d'Andorra
Sant Cristòfol d'Anyós
(Anyós, La Massana)
42º 32,098'N ; 1º 31,586'E
El temple del segle XII, era un dels més petits d'Andorra amb una nau de
poc més de cinc metres de llarg. Aquesta estava capçada a l'est per un absis
semicircular. Va ser profundament reformat en el segle XVI,
modificant l'amplada de la nau i la seva alçada.
Del temple romànic es conserva l'absis i bona part dels murs nord i oest. En
aquesta ampliació es va aprofitar la part baixa de la torre de campanar, que
estava adossada al mur sud, junt a l'absis, per eixamplar la nau,
convertint-se l'angle sud-est de la torre en la cantonada de la nova nau.
El temple està format per una sola nau, coberta amb fusta i acabada en un
petit absis semicircular llis.
Pels volts de l'any 1930 es van descobrir unes pintures murals romàniques,
atribuïdes al mestre de Santa Coloma. Pocs anys més tard van ser arrencades
i adquirides per l'antiquari madrileny Sánchez Villalba, que les va vendre a
un col·leccionista particular dels Estats Units d'Amèrica. En 1939 van estar
exposades en la Brummer Gallery de Nova York, però a partir d'aquell moment
se'ls va perdre la pista. En 1981, J. Sureda va publicar el llibre La
pintura romànica a Catalunya on afirma que aquestes pintures formen part
d'una col·lecció privada de Madrid.
Gràcies a una fotografia, que es conserva en l'Arxiu Mas, podem saber que el fragment en qüestió està datat en la segona meitat del segle XII i
tenia representats tres personatges amb els caps nimbats, de clara tradició
bizantina. El central representava a la Mare de Déu, vestida amb una túnica
de color clar i mantell fosc. A la mà esquerra sosté un calze, mentre que la
dreta està estesa com en actitud de beneir. Recorda molt a les imatges de la
Verge de Sant
Romà de les Bons i de Santa Coloma. Flanquegen a Maria dos sants, que
s'han identificat com a Sant Pere a l'esquerra i Sant Pau a la dreta.
Actualment podem observar en el temple pintures murals d'època gòtica
i també barroca pintades durant els segles XIII i XVI.
En el tambor absidal trobem les primeres, que representen el Sant Sopar.
En el costat esquerre del presbiteri trobem representada una escena del
Judici Final. En el registre superior veiem com es jutgen les ànimes i els
benaurats pugen cap al Cel. En el registre inferior les animes dels pecadors
són castigades per unes bèsties.
En el costat dret trobem una imatge de Sant Cristòfol de grans dimensions,
ja que la tradició parla d'ell com si fos un gegant i per aquest motiu se'l
va representar d'aquesta manera.
En l'interior del temple es conserva un retaule del segle XVI i que es va
construir per tancar l'espai de l'absis. En ell es narren diferents escenes
de la vida de Sant Cristòfol, així com alguns dels seus miracles. La seva
estructura ens recorda molt al de
Sant Joan de Caselles i de
Sant Miquel de
Prats, el que ens fa pensar que van ser fets pel mateix autor, si bé les
imatges dels plafons són fetes per una mà diferent.
També es conserva una pica baptismal. El bloc de granit està tallada de
forma irregular i encara conserva el pany i part de la tapa afegits amb
posterioritat.
La porta d'accés actual es situa en l'angle sud-oest. Per accedir a ella cal
pujar set graons. Està formada per un senzill arc de mig punt de dovelles
irregulars. Tot just en creuar la porta, en el costat
dret, encara es conserva la pica beneitera.
En la porta es conserva el tirador de tradició romànica.
|