1-01-2010

MATAGALLS (Vessant: Collformic en travesía)

Collet dels Llops. Collet i Turó de l'Estanyol

Collformic (aparcament)

En memoria dels afusellats a la guerra dels Carlins a Collformic.

APROXIMACIÓ: Barcelona-Aiguafreda per la autovia de l'Ametlla (C-17). Urbanització El Muntanyà, El Brull i Collformic per la BV-5301. Deixem el cotxe a l'aparcament del mateix coll. No sempre s'hi troba lloc i aleshores cal deixar·lo en els marges de la carretera.

Per la nit a Barna ha bufat el vent de valent i al Matagalls continuava la bufada però amb un vent gelat del nord. Mireu sinó els arbres gelats. També és veritat que no tota l'estona el vent ens ha donat la murga. Depenent del lloc on ens trobàvem, ens donava una treva. Evidentment al cim no hem pogut estar gaire estona: feia un fred de co---ns. El camí en travessia és el mes maco per pujar al Matagalls i gaudir d'indrets fantàstics. Sortim de l'aparcament de Collformic. Travessem la carretera i un camí molt marcat i fressat amb senyals direcció al Matagalls s'enfila de valent per la carena dels roures. Sortim a la pista que va direcció a l'Ermita de Sant Seguimón. En aquest punt és on retrobem la cruïlla on pots decidir pujar al Matagalls per dret (Turó Gros) o seguir direcció a Sant Seguimón per fer la sortida en travessia. Ja teníem clar de fer la volta i seguim la pista que ara dona la volta al Turó d'en Besa. Al arribar al Pla d'en Besa ja veiem el cim del Matagalls i oh... sorpresa: tota la vessant nord està gelada. El camí ara gira noranta graus i arribem a un dels racons mes bonics del Matagalls on el riu, els arbres i tot l'entorn és com un comte de fades. Travessem el riu i ja enfilem cap a munt, ara sense marques ni senyals però el camí és molt evident per anar a trobar el Serrat de les Vaques i el Pla dels Ginebres. Una vegada arribes a la carena, les vistes son fantàstiques i el caminar és com anar per sobre dels núvols. Els arbres i tota la vegetació estava glaçada i plena de caramells de gel. Per la nit deu haver fer un fred de mil dimonis. Un sender s'aparta de la carena per anar a trobar la Font de Matagalls. Passem per la dreta de la font i seguim la pujada per arribar ja amb poca estona al cim del Matagalls. Avui no prestava fer llargues estades. Tal qual arribem, fem la foto, felicitacions, Bon Any i cap a baix falta gent. La baixada la fem pel camí tradicional de les carenes del Turó de l'Estanyol i el Turó Gros de Santandreu, Pla de la Barraca i flanquejant el Turó del Pla de la Barraca i baixada directa per la carena del roures fins a Collformic. Si voleu allargar l'excursió, o be podeu anar directament al Coll de Saprunera o seguir la pista fins l'ermita de Sant Seguimon i enfilar·vos a l'ermita de San Miquel per desprès seguir la carena direcció al Coll de Saprunera i seguidament enllaçar amb el Pla dels Ginebres. Atenció: la margendona de l'ermita de Sant Seguimon no és gens amable o sigui que és difícil que podeu entrar al recinte.

1. **

1. Botes de trekking
  2. Ben abrigats: Guants i barret d'hivern
  3. Cantimplora
  5. Protecció solar (cremes, ulleres...)