Amb
motiu del centenari del naixement de Sebastià
Sànchez-Juan, els seus nou fills han volgut publicar la seva Poesia completa
en dos volums, edició limitada que han coordinat Rosa Sayós i Jordi
Sànchez Bosch, sota la cobertura de
l'editorial
Claret. El primer volum (Poesia completa: 1924-1933) era una reedició
del que el 1995 havia editat Columna; i el segon, recollia els poemes
escrits per Sebastià Sànchez-Juan entre 1934 i 1974,
l'any de la seva mort,
obra que havia estat publicada en petits volums entre 1946 i 1974. Òbviament
encara queda tota una obra dispersa prou extensa −localitzada en revistes i
diaris de l'època−,
que aplega poesia, manifestos, narracions curtes, contes, articles de
crítica i traduccions, per a poder ser valorada en un tercer volum. I és que
el poeta Sebastià Sànchez-Juan va viure una trajectòria literària massa
important per a haver estat injustament oblidat per un sector influent de la
crítica catalana contemporània i gaírebé apartat dels cànons universitaris
del país.
J.V Foix, l'any 1933, al diari
«La Publicitat», deixava escrit que «de Carner a Sebastià Sànchez-Juan, la
tradició, malgrat la diversitat de temperament i de les influències
exteriors, no s'ha interromput. És més: Sànchez-Juan, considerat com un
"avantguardista" independent, reprèn Verdaguer, de la mateixa manera que un
altre "avantguardista" independent, Salvat-Papasseit, reprengué Maragall.
Disciplina d'inspiració i amor a la llengua i de la puresa gramatical en els
dos primers; incurança verbal, espontaneïtat poètica en Maragall i en
Salvat. Jo no veig, doncs, ruptura ni anarquia en el procés poètic
Verdaguer-Carner-Sànchez-]uan». I fins i tot Joan Teixidor, 1'any 1981, en
un article de premsa recollit al volum Tot apuntat, recordava que per
a ell i per a molts joves universitaris de la seva generació Sànchez-Juan
«ens va servir molt de bandera en les nostres pugnes juvenils enfront d'un
stablishment literari que ens semblava abusiu». Esgrimien el seu nom,
el de Joan Salvat-Papasseit i el de J.V. Foix com l'antídot
de certs neoclassicismes molt sensats i prestigiosos que van imposar els
àrbitres del Noucentisme.
Entre l'avantguarda independent i el neopopularisme confessional (1921-1936)
Entre
1921 i 1922, poc abans de
fer públic el seu manifest futurista, Sànchez-Juan crea uns poemes
circumstancials amb el pseudònim de David Cristià que dóna a les redaccions
de les revistes «L'Idea» i «La Revista». No deixen de ser una anècdota en
els inicis d'un poeta que vol trencar esquemes i ser conegut a la palestra
literària pel seu atreviment formal. Ell mateix, anys després, reconegué
d'aquests inicis que «feia una poesia tota caòtica, producte de la cobejança
creativa combinada amb les influències de la meva manera monstruosa i
abstracta d'interpretar les lectures». I, fins i tot, confessava que havia
rebut una sèrie d'influències que l'havien conduït
cap a l'aventura de l'avantguarda.
Octavi Saltor, a l'article
publicat a «El Dia» de Terrassa el 29
d'abril de 1922,
presentava d'una manera esquemàtica els inicis poètics de l'autor.
«Començà amb la frescor de la cadència i la simplicitat del motiu; seguí el
corrent del noucents, traslluint més o menys
immediates influències; s'anà deixant endur pel predomini de la imatgeria,
fins esdevenir generalment força conceptuós, i ajunyint el vers en una forma
parnassiana, acuradíssimament correcta, tancant un contingut entelat. Com
una reacció natural a aquest academisme exacerbat, inicià
en l'avantguarda amb lluc excel·lent, reeixint-li per vocació;
i, posat en contacte amb Salvat-Papasseit, s'ha esdevingut la catequització
quasi absoluta, en trobar-se amb el primer que se li ha prestat. S'ha
instruït de la seva escola, s'ha perfeccionat en el seu cultiu i dut per la
força del primer encoratjament i el convit de la febre jovençana i la
perspectiva d'una glòria més fàcil ha llançat el seu manifest.»
Sebastià Sànchez-Juan, amb el
pseudònim de David Cristià, publica el
«Segon manifest català futurista», que encapçala amb un titular, «Contra
l'estensió del tifisme en literatura». El full, amb el qual Sànchez-Juan es
dóna a conèixer en l'ambient literari −fins al cap de dos anys no publicarà
el seu primer llibre de poemes−, no és sinó una reivindicació de
Salvat-Papasseit i, a través d'ell, d'una poesia d'avantguarda més o menys
inconcreta. Aquest manifest futurista va rebre una crítica molt
heterogènia. Octavi Saltor, després de fer una anàlisi de la poesia
avantguardista catalana d'aquells anys, afirma que «no pot acceptar-se el
futurisme com un camí definitiu sinó com una tendència contingent o una moda
circumstancial; ni és possible creure que sigui aquesta la via per on pugui
produir-se una superació en la poesia; acceptant-la però en el sentit que
−com diu Salvat− dintre la revisió de valors futurs, l'avantguarda tingui un
lloc al costat de les altres escoles». I, a més, fa una imprecació als
crítics del seu temps perquè no el jutgin només per «un manifest
d'estridència pueril, sinó que s'esperi a conèixer la seva obra poètica».
I
així
va ser. Quan semblava gairebé acabat el procés avantguardista
a Catalunya, o almenys la febre de produccions avantguardistes, el mes
d'octubre de 1924 Sebastià SànchezJuan publica el seu primer llibre de
poemes,
Fluid.
El volum aplega
un seguit de composicions poètiques que, segons que confessava ell mateix en
una carta enviada a Marinetti, eren netament influïdes pel futurisme. Per
corroborar-ho, els poemes de
Fluid,
impresos en tinta blava, s'estructuren en tres parts que s'encapçalen amb
elements significatius del temari futurista: «Films», «T.S.F.» i
«Finestres», als quals caldria afegir d'altres elements com el jazz,
l'esport o la velocitat. Recicla elements avantguardistes i apunta
expressions netament particulars: l'ús del cal·ligrama, la gairebé substitució del ritme del vers per la imatge, l'humorisme subjectiu amb una
habilitat tècnica imaginativa o la manca de forma, que es redueix: a un codi
de preceptes reguladors d'una estètica insospitada. L'autor serà titllat de
líder de l'avantguardisme pairal, en uns anys en què el futurisme a Europa
ja no tenia acòlits i en què només s'aguantava amb força el surrealisme.
Tomàs Garcés, a la secció «Els llibres» de «La Revista», puntualitza que
Fluid
és un llibre
«cronològicament inoportú, de
l'únic autor avantguardista actual, almenys a
Catalunya». Aquest aspecte no treu mèrits a
l'autor
i
justifica el retard d'aquest
recull poètic per raons de la seva joventut.
A partir d'aquest volum, compaginarà la seva participació en
l'avantguarda, però
en una avantguarda més aviat cautelosa, lluny de la
provocació i més reclosa en una nova manera d'entendre la creació, amb la poesia més classicista i tradicional. Aquesta alternància poètica sorprèn,
ja que Sànchez-Juan; esdevingut civilíssim, conviurà literàriament amb Josep
Carner a la pàgina central de «La Veu de Catalunya» i hi publicarà
magnífics sonets, on supera el seu
Fluid
inicial. Els sonets publicats en aquest rotatiu consagraran definitivament
el seu prestigi. Un prestigi que, segons Armand Obiols, l’aplicarà a
descobrir els enigmes de les paraules, ja que
ha sabut derivar lentament del cal·ligrama al sonet. A més
col·laborarà assíduament en publicacions d'àmbits culturals molt diversos,
fins al punt que es retrobarà amb les inquietuds de revistes de barriada com
és el cas de «Poble Nou». Es veurà obligat, per seny, a comptar amb el fons
tradicional i clàssic. I, a més, se sentirà còmode en l'anomenada escola del
suburbi. En aquesta etapa més revolucionària, enmig de les inquietuds més
pregonament sentides, servarà aquell equilibri interior indispensable. És
per això que el seu classicisme no serà formal, sinó d'esperit. La seva
poesia naixerà d'una injecció urgent de vida interior, del somni personal
del poeta, de la topada entre el món exterior i el món interior. Aquest nou
valor anirà madurant amb els nous reculls de poesia i sempre sabrà
incorporarlo, al moment oportú, dins la seva poesia.
Fins que no sortirà al carrer el
nou recull poètic, intitulat
Constel·lacions (1927),
la majoria dels seus poemes inèdits són presentats en revistes de
caire popularista o d'arrel noucentista com «Poble Nou», «La Revista»,
«Revista de Poesia», «Joventut Catalana», «Bella Terra», «El Borinot»,
«Paraula Cristiana», «D'Ací d'Allà» o «La Nova Revista». També és cert que
alguns poemes esparsos formen part de revistes amb plantejaments marcadament
avantguardistes com ara «L'Amic de les Arts» o «La Gaceta Literaria».
Vinculat durant uns quants anys a les trobades literàries que funda Rafael
Barradas a l'Ateneíllo de l'Hospitalet, atret per
l'ambient obrer i
l'accessibilitat econòmica d'aquella ciutat, el seu neguit avantguardista
el pot expressar a través de les pàgines de «L'Amic de les Arts». Ell sap
que, més enllà de l'època radicalment daliniana, és un model de revista
culturalment eclèctica. Tot i decantar-se inicialment per una heterogeneïtat
cultural accentuada, donarà ben aviat prioritat a la idea de modernitat
sobre la d'avantguarda i ja des del començament s'hi barrejaran missatges
culturals clarament antiinstitucionals. En aquest context, a vegades fins i
tot paradoxal, donarà a conèixer textos de creació, a la vora de les
polèmiques encetades amb Dalí o Foix. Aquest esperit eclèctic el convenç.
Així, la preocupació literària de Sànchez-Juan va molt més enllà dels tòpics
de l'època. L'ajudarà la seva condició de lector i traductor de diverses
llengües. Per aquest motiu es fa difícil classificar la seva poesia per les
influències que hagi pogut rebre. La seva sensibilitat poètica l'apropa a
autors tan allunyats com Salvat-Papasseit, Rimbaud, Tagore, Marinetti,
García Lorca, Cocteau, Baudelaire, Carner, Verdaguer, Dante, Rubén Darío,
Verlaine o Apollinaire. Reconeix, l'any
1929 a la revista «La Paraula Cristiana», que ha rebut
influències d'esperit de tres grans poetes: Verdaguer, Carner i Rubén Darío.
D'altres poetes també l'han influït, però no amb la intensitat d'aquests
tres.
El dia
24 de desembre de
1927 ha enllestit el segon
llibre de poesia: Constel·lacions.
Sànchez-Juan roman fidel a la poesia com un voluptuós
col·leccionista d'imatges. Els crítics aventuren una nova etapa de creació.
És un període de traspàs: és l’inici del progressiu abandonament de
l'avantguardisme futurista. El poeta evoluciona del cal·ligrama i de
l'avantguardisme més exasperat cap a formes més acadèmiques, amb una
barreja propera a un cert popularisme. Molts d'aquests postulats ja els ha
sintetitzat a les seves «Converses literàries», publicades a la revista
«Art Novell» entre els mesos de maig de 1926 i agost de 1927. La seva poesia
ha evolucionat. Aquelles primeres composicions avantguardistes han fet
pressentir, en el nou recull poètic, un rerafons de poeta clàssic. Hi ha una
evolució, una trajectòria plena de possibilitats. Diversos poemes, però,
serien repudiats per qualsevol fidel de l'estètica avantguardista. Fins i
tot el crític Manuel de Montoliu comenta que «en aquestes poesies trobem ja
un tema concret, adés emocional, adés plàstic, i llur originalitat és
algunes vegades el resultat de la combinació d'una concepció i una
estructura clàssiques amb una tècnica cubista. Ja no és exclusivament el món
extern el que li forneix els elements de la seva poesia; àdhuc quan li
serveixen de punts de partida, és el seu "jo" el qui li dicta la llei del
seu lirisme». L'autèntica originalitat imaginativa i musical del seu lirisme
es veu filtrada, sobretot, per les lectures poètiques de Rimbaud,
Salvat-Papasseit i Mallarmé.
L'eclecticisme poètic de
Sànchez-Juan prossegueix el seu camí particular, moltes vegades allunyat del
convencionalisme oficialista. Es declara un aventurer de la poesia que viu
immergit en una ambició complicada. Es mou entre dos extrems:
tant se sent un poeta de sensibilitat
avantguardista que no vol o no sap renunciar a l'element emotiu, com es veu
un líric essencialment emotiu que algun cop assaja d'expressar la seva
emoció amb els procediments propers a la tècnica surrealista. Aquesta íntima
contradicció marca, amb un segell característic, els tres reculls
posteriors: Elegies, Cua de
gall i Divagacions.
Fidel a la seva ductilitat lírica, Sànchez-Juan publica el
seu tercer recull poètic a la «Biblioteca Literària Joia», el dia 30 de
setembre de 1928. Porta per títol
Elegies.
El
poeta té un èxit evident de crítica. Sense renunciar als seus
habituals jocs d'acrobàcia imaginativa, se submergeix en un estat d'ànim
estrictament líric que arriba a una perfecta fusió d'idees i de sensacions
contradictòries. Aquest resultat, amb arravataments místics o amb suaus
gestos d'ironia, és signe d'un conceptisme sensibilitzat que l'apropa a
Mallarmé. El poeta, ajudat per una veu hermètica i insòlita, s'ha endinsat
disciplinadament en la poesia pura i ha deixat que parlés el seu esperit
amb un llenguatge de la més subtil puresa. Ha estat capaç d'escriure uns
perfectes sonets, «riquíssims de ritme i admirables d'inspiració» −comenta
Lluís Montanyà a «L'Amic de les Arts» a final de desembre de 1928. No
obstant això, després de descobrir-hi alguns exquisits exemples de
simplicitat nua i d'elogiar-lo per
l'aprofitament de totes
les formes poètiques possibles, l'avisa del perill de reincidir en aquests
exercicis excessivament simbòlics. I l'anima a presentar públicament les
seves esperades Divagacions.
Aviat es trobarà en una cruïlla poètica totalment oberta. En tot cas, no
sembla, immediatament, que vulgui separar-se de cap dels camins que va
perfilant el seu bagatge poètic cosmopolita.
Mesos abans que el grup dels
«Amics de les Arts» es desintegrés, Sànchez-Juan −l'any 1929− publica dos
nous reculls poètics, separats per un marge de temps molt curt. Són dos
poemaris aparentment deslligats: Cua
de gall
i Divagacions. El primer és editat per la Llibreria Verdaguer;
el segon, per les publicacions de «La Revista». En tot cas, sembla que
clourà una etapa per encetar, a partir de 1930, una època de creació
poètica marcada per l'afany de normativisme i per la tendència a la
intimitat, a imitació de la poesia moderna europea. Armand Obiols li
recrimina la seva obsessió per la rectificació. Ja ho havia observat en
alguns dels poemaris anteriors, però sobretot ara, a
Cua de gall, es fa malaltissa.
No fa estrany que retoqui molts dels seus versos fruit d'aquest
perfeccionisme que viu des del seu ofici. Havia après el català tan a fons
que va arribar a tenir manies lingüístiques. «El seu subconscient de
corrector, estimulat, potser, per l'exemple de la seva passió
rectificadora», el portarà a buscar, més endavant, l'essència de la poesia
més humanitzada. Ell sap que aprofitant totes les formes, les més clàssiques
i les més lliures, les tradicionals i les més subjectives, va bastint una
obra personal, malgrat els crítics. Per això, arran d'una enquesta sobre la
utilitat de la secció «Buirac», que dinamitza el mateix Armand Obiols,
Sànchez-Juan no s'està de dir, amb una sinceritat estudiada, que «hom no
deixarà d'ésser el que és, malgrat tota mena de critiques». I acaba el seu
discurs amb molta contundència de criteri afirmant que «cap sageta, per
fina i potent que sigui, no aconseguirà destruir les meves qualitats». I
les seves qualitats poètiques passen per la fusió depuradíssima del
classicisme i del nou romanticisme actual, de la tradició i de la novetat,
de l'art humana i de l'art deshumanitzada. Potser, fins i tot, amb la
pretensió d'atansar-se a l'obra poètica de Lorca, amb qui comparteix els
elements del romanç popular. I en alguns dels seus poemes, sota la mística
de les paraules, hi ha insinuacions morals. En aquesta atmosfera poètica
concep els versos de Cua de gall, absent del record de les
lectures. Busca tresors amagats en els cants meravellosos de la infància, en
les imatges recreades de la Mare de Déu i de l'àngel de la guarda. Aquestes
figures simpàtiques de la innocència, els records de l'adolescència o els
sentiments socials recobren vida en la sensibilitat del poeta. I, més enllà
de la poesia espiritual, defensa altres possibilitats creatives a
contracorrent tant a Cua de
gall com al nou llibre
Divagacions. «I
faig poesia d'objectes i poesia de sentiments, i poesia mixta de sentiments
i d'objectes, compel·lit per l'emoció de crear sense altre límit que
l'expressió.»
Després d'expressar diversos
pensaments sobre la seva poesia en un seguit d'articles d'assaig publicats
a «La Paraula Cristiana» entre 1929 i
1930, es decanta clarament cap a l'opció d'integrar-se dins
els corrents postsimbolistes, però amb l'ofici de qui ha fet d'aprenent de
l'avantguarda. Aquesta pruïja d'autoexigència i el seu excés de subtilesa
poètica apunten l'inici d'un nou període de poesia normativista. Més enllà
d'algunes iniciatives vinculades a l'estètica avantguardista, les noves
poesies formaran part del recull
Cançons i poemes que editarà a
la Llibreria Verdaguer de Barcelona el mes de juny de
1931. Els retalls crítics
que apareixen a la premsa especialitzada destaquen l'originalitat d'una
poesia que desconcerta perquè el poeta tant es presenta com a epidèrmic i
graciós, com a sentimental o com a gairebé místic. És un llibre epitalàmic
i madrigalesc, en què alterna els models de tipus popular amb els de ressò
neoclàssic. Uns models amb els quals canta una mena d'intimisme quotidià i
confessional.
Després de les seves adhesions a
la trobada d'intel·lectuals entre escriptors catalans i castellans celebrada
a Barcelona (març de 1930) i
als actes del desè aniversari de la fundació de la companyia
teatral Belluguet (desembre de 1931),
s'integrarà al col·lectiu dels Amics de l'Art Nou. I a la vora de J.V Foix intervindrà en diverses sessions dels Amics de la Poesia. La seva
trajectòria poètica, ben valorada en els diferents àmbits de la
intel·lectualitat catalana, serà reconeguda a l'hora de ser inclosa en
diverses antologies. L'any 1933,
per primera vegada, la seva poesia serà catalogada en una antologia
de prosistes i poetes catalans, a cura de Carles Rahola, i en el primer
número de la revista avantguardista «Art» de Lleida. I, sobretot, els seus
poemes formaran part, l'any 1936,
de l'Antologia general de la poesia catalana de Martí de Riquer,
Josep M. Miquel i Vergés i Joan Teixidor.
Amb el pas dels anys,
Sànchez-Juan anirà incrementant la seva afiliació al catolicisme per
influència de la seva muller, de mossèn Carles Cardó i de les lectures
poètiques de Jacint Verdaguer. Així ho confessà al qüestionari de «La
Revista» de l'any 1933.
«Per bé que català de naixença, vaig descobrir Catalunya a l'edat de nou
anys, llavors que, junt amb la llengua catalana, em fou revelada, per mitjà
d'estampetes de l'església, la poesia de Verdaguer, el qual ha estat sempre
més una de les meves adoracions màximes.» Adoptarà també un aire
neopopularista i accentuarà la deu poètica religiosa perquè responia a una
convicció molt íntima. I, a més, perfeccionarà els seus mots gràcies al
mestratge de Pompeu Fabra, amb qui compartirà espai de corrector a
l'Institut d'Estudis Catalans fins a les acaballes de la guerra civil.
Guillem Díaz-Plaja, l'any
1932, ja havia qualificat
la darrera etapa de creació de Sànchez-Juan com a «acte de presència en
el període neopopularista». Hi tenen
cabuda Cançons í poemes
i Poemes de promès. Aquest
darrer poemari, una apologia a la filosofia de l'enamorament, un himne a
l'amor i al matrimoni, és dedicat a la seva muller, Maria Bosch, filla de
Juneda. Ella s'havia convertit en el puntal del poeta. Sacrificada, discreta
i realista, tenia aquell toc del món rural que mancava al poeta de Sants. En
més d'una ocasió, se l'havia definit com un poeta massa urbà, pràcticament
sense paisatge. Amb el nou recull poètic, editat a les publicacions de «La
Revista», trencava una llança per la imatgeria romàntica i destil·lava un
llibre molt més sensible i ingenu, amb alguns ressons salvatians. El
misticisme i l'afecte conjugal arribaven a transformacions i graus de
depuració excessiva realment sorprenents i, a vegades, s'hi intuïa una
tendresa amarada amb ironia. Jaume Bofill i Ferro un dels crítics que més
havien valorat i defensat la poesia sanxesjoanesca, oferia una síntesi
deliciosa de la seva trajectòria al seu llibre, pòstum,
Poetes catalans moderns:
«Per a SànchezJuan no hi ha antic ni
modern, en les seves mans tot es torna viu i ple d'interès. Tot és jovenívol
en aquest poeta, fins quan es recorda de la retòrica que ens hauria pogut
semblar més caduca; tot hi es
jovenívol, i potser una mica
arrauxat. És el poeta dels tendres i perfumats malabarismes: un constant
jugar amb coses brillants i acolorides, les paraules, els signes de les
coses, als quals sap comunicar la seva pròpia emoció d'existir.»
La decísió d'allunyar-se definitivament de
l'avantguarda com
a finalitat pura i rupturista, malgrat
l'ús de certs mots o d'alguns
detalls futuristes, farà de Sànchez-Juan un poeta cotitzat. El seu estil i
el seu ofici han cristal·litzat en un esperit classicitzant que serà
reconegut en els àmbits literaris del moment. Entre d'altres espais,
formarà part activa a les tertúlies dels Amics de la Poesia, col·laborarà
com a crític literari i d'art a les revistes «Art» i «La Paraula Cristiana»,
serà membre del jurat del premi Joaquim Folguera de poesia catalana, l'any
1935,
i assistirà a la lectura de poemes de la cloenda de curs de
l'Escola d'Assistència Social a la vora de Josep M. de Sagarra, Clementina
Arderiu i Tomàs Garcés. I en el camp de la creació literària presentarà
poemes originals −fins i tot en altres llengües− a «La Revista»
(1935)
i
a «Quaderns de Poesia»
(1935-1936).
Després d'aquestes aportacions poètiques, encara rebé un premi als Jocs
Florals de Barcelona el dia 3 de maig de
1936.
Sota la
presidència de Prudenci Bertrana, i en el marc del Palau de la Música
Catalana, li era concedida la Viola pel poema «Cinc avemaries». La crítica
del moment, gràcies a haver donat a la poesia de tonalitat moderna una base
essencialment i específicament cristiana, li reconegué el lideratge
indiscutible de l'Escola Espiritualista Catalana.
El nou règim
Els crims i els malastres de la guerra civil van fer patir
molt Sebastià Sànchez-Juan, que apregonà el seu sentiment religiós.
Aleshores idealitzà el franquisme i es convertí en un catecumen del nou
règim, al qual dedicà un llibre de poemes,
Régimen
(1940), molt per sota de la seva saviesa
literària. Per guanyar-se la vida va acceptar un càrrec secundari a
l'oficina de censura. S'ocupava −abans que
l'arraconessin− dels programes
d'espectacles, dels actes d'entitats i, els primers temps, de llegir-hi
algun llibre. Va perdre moltes amistats i va haver d'aguantar, durant anys,
el silenci i el rebuig de molts intel·lectuals catalans, amb un ressentiment
molt més contundent que en d'altres escriptors que s'havien compromès amb
Franco. El llibreter-editor Josep Porter li forní textos per corregir, li
edità els llibres i el féu oficial de secretaria de l'Associació de
Bibliòfils de Barcelona, a canvi d'ensenyar gramàtica als seus fills.
Curiosament, l'any 1939 Sànchez-Juan hi publicava la seva antologia Prismes,
pocs dies abans que entressin els vencedors. El pròleg d'aquesta antologia
va ser escrit per Josep Lleonart amb la voluntat de situar el poeta en el
lloc que mereixia la seva obra literària. «La crítica ha reconegut
Sànchez-Juan com un dels poetes de més qualitat de la promoció intermèdia,
la influència del qual es marca en alguns de la generació dels joves
arribats de poc al camp literari. És considerat un capdavanter en la
promoció posterior als Carner, Guerau de Liost, Riba.» Pocs anys abans,
Josep M. López-Picó, al seu dietari, amb data 12 de maig de 1934, havia
deixat anotada una reflexió al voltant dels poetes que havien influït més
al llarg del primer terç del segle XX. Sebastià Sànchez-Juan hi era present.
Així ho comentava: «Tres direccions, tres guanys de la poesia catalana
posterior al cicle Carner, López-Picó, Carles Riba. Món suprasensible:
Sànchez-Juan; món sensible: Salvat-Papasseit; món infrasensible: J.M. de
Sagarra.»
Els versos de postguerra van ser
desiguals, potser per una pruïja excessiva de depuració o de formalisme.
Quan tornava als orígens reprenia la seva millor inspiració lírica. Tot amb
tot, fou inexplicable estèticament que Joan Triadú l'exclogués de la seva
Antología de la poesia catalana (1900-1950), publicada l'any 1951.
Precisament aquell any Sebastià Sànchez-Juan guanyava amb l'antologia
poètica Claror el premi Ciutat de Barcelona en llengua catalana. La
seva obra poètica, però, va continuar patint un handicap important: el fet
que no fos inclosa −d'una manera decidida− a les antologies dels anys
cinquanta i seixanta no ajudà a la poca difusió dels seus llibres. Res no
semblava que podia esborrar el seu passat mes immediat. Havia pagat molt
car la seva afiliació al nou règim, tot i que mai se sentí franquista. I de
retruc se'n ressentí la seva poesia, oblidada durant molts anys.
IL·LUSTRACIONS
Ays
vint.
Sebastià Sànchez-Juan, Joan Cristófol i
Xavier Benguerel al peu d'un pi de
Collserola.
Any 1935.
D'esquerra a dreta, Joan Teixidor, Sebastià Sànchez-Juan, Marià Manent,
Manuel de Montoliu, M. Luz Morales, Ignasi Agustí i Lluís Montanyà, en una
reunió dels Amics de la Poesia.
El volum que
recull la poesia de Sànchez-Juan publicada en llibres esparsos fins a
l'any
de la seva mort.
Barcelona,
1969. Sànchez-Juan i la seva muller, Maria Bosch.
|