Província de Lleida
Sant Serni de Tavèrnoles
(Les Valls de Valira, Alt Urgell)
42º 23,049'N ; 1º 27,586'E
Es creu que en el segle VI van arribar a aquest indret les relíquies de
Sant Serni. Aquest fet motivà la construcció d'un monestir visigòtic. En
l'any 799 el bisbe Leidrad de Lió, nou bisbe de la Seu, va reorganitzar el
monestir sota la regla benedictina.
Durant els següents segles el monestir va anar consolidant-se i augmentant el
seu patrimoni. Entre els segles X i XI es produí el moment de màxim esplendor,
fet que comportà la construcció d'un nou cenobi, consagrat l'any 1040 pels
bisbes Eriball d'Urgell i Arnulf de Ribagorça. En el segle XI el poder del
monestir era tan gran, que va ajudar als comtes d'Urgell en la reconquesta. A
canvi va obtenir diverses possessions a les fronteres del comtat i a Castella,
Lleó, Extremadura i Astúries.
Durant el segle XIV el monestir inicià la seva decadència, fins que
en 1592 va ser suprimit pel Papa Climent VIII. A partir d'aquell moment passà a
ser la parròquia d'Anserall. De mica en mica es va anar deteriorant el conjunt
i les dependències monacals es van anar enfonsant. Els capitells del claustre
van estar una temporada en el museu Maricel de Sitges, on van ser venuts a
compradors nord-americans. Alguns d'ells però es van integrar en els elements
arquitectònics del museu.
L'església també es va enfonsar i només es
conserva la seva capçalera. Aquesta va ser restaurada excessivament entre
1971 i 1972.
Les grans dimensions d'aquesta part del temple ens permeten fer-nos una idea de
la magnificència del monestir. L'església tenia planta basilical amb tres naus
separades per pilars en forma de T. Actualment encara es conserven alguns dels
arcs formers de mig punt que separaven les naus, tot i que molt
restaurats. La nau central estava coberta amb volta de canó, mentre que
les laterals tenien volta de quart de cercle.
La capçalera, té la particularitat d'estar orientada a l'oest i no a l'est.
És l'únic cas a tot Catalunya, i és d'inspiració carolingia. Està formada per un absis principal i dos
laterals, que s'obren en els braços del creuer, donant un aspecte trilobulat,
símbol de la Santíssima Trinitat. També fan referència a aquest misteri les
tres absidioles que s'obren en l'absis central. Novament l'absidiola central té
tres nínxols semicirculars excavats en el mur. Aquest tipus de capçalera
trilobulada té els orígens en l'arquitectura bizantina.
Durant les tasques de restauració es va obrir una porta en el braç sud del
transsepte, així com es van cobrir els braços del creuer amb volta de canó.
La part central estava coberta amb voltes d'aresta, de la que encara es veien
algunes restes en el moment de la restauració.
En el mur sud, tot i que profundament restaurada, trobem una finestra de mig
punt i de doble esqueixada. A banda i banda de la finestra podem veure restes de
la decoració llombarda, que el cobria totalment.
En el mur nord trobem una petita porta formada per un arc de mig punt adovellat,
mig amagat entre males herbes.
On abans hi havia els peus de les naus, actualment podem veure unes vivendes
particulars. Part dels seus murs són encara els del temple, on encara es poden
veure alguns arcs. Les restes d'aquests murs han permès entreveure que la porta
d'accés al temple estava protegida per un gran atri.
Entre l'absis principal i el braç nord del transsepte s'alça una torre
circular, que feia de campanar. Una escala de cargol permet arribar fins una
sala coberta amb una cúpula semiesfèrica. Dues absidioles excavades en el mur
permeten l'obertura de les dues finestres que té la torre.
De la resta de dependències del monestir es conserva ben poca cosa. Del
claustre, que tenia planta rectangular, només es conserven els capitells
disseminats en alguns museus i una base d'una columna, que fins fa uns anys es
trobava in situ. A continuació podem observar uns capitells que es
conserven en el Museu Nacional d'Art de Catalunya.
També es conserven alguns murs, amb fragments d'opus spicatum, que formaven
part d'algunes estances del monestir. Avui en dia formen part de cases
particulars.
Si el visitant té la sort de poder entrar a l'interior del temple podrà
contemplar una dels pocs elements escultòrics fets amb estuc a Catalunya.
Només ens ha arribat un petit fragment de forma rectangular, en el centre del
qual hi ha la finestra de l'absis. Està situat en el mur oest del braç nord
del transsepte. Una sanefa envolta el rectangle i una altra la
finestra. Estan decorades amb motius vegetals i estrelles. En la part central
trobem dues grans figures que representen àngels.
També a l'interior del temple es conserven dues piques baptismals. Al costat
de la porta d'accés en trobem una decorada amb un fris d'arcs cecs i creus. La
columna i el capitell on es sustenta són de factura posterior. En el
braç nord del creuer trobem l'altra pica, més senzilla i col·locada en un peu
modern.
Ja no es pot contemplar en el seu el frontal d'altar, que es conserva en el
Museu Nacional d'Art de Catalunya, datat a finals del segle XII o principis del
XIII. En la part del davant es representen nou bisbes o abats nimbats, amb mitra,
bàcul i un llibre.
No està clar que els dos costats laterals formin part del
mateix conjunt, ja que tot i que la temàtica és similar, l'estil i les
dimensions són totalment diferents. No hi ha documentació que corrobori o
desmenteixi aquesta hipòtesi, ja que quan el museu va adquirir la peça ja
s'havien afegit els laterals.
També es conserva el sostre del baldaquí de fusta del segle XIII, que hi havia
en el braç dret del transsepte. En la part central, dins una mandorla, trobem la
Maiestas Domini, envoltada quatre àngels.
|