França - Llenguadoc Rosselló - Pirineus Orientals
Santa Maria de Serrabona
(Bula d'Amunt, Aspres)
42º 36,199'N ; 2º 35,725'E
La primera vegada que apareix documentada l'església de santa Maria és en el
document de la venda de mig mas el 26 de desembre de 1068. Pocs anys
més tard, en 1082, es va fundar un priorat agustinià. Els seus benefactors
fundadors van convèncer al bisbe d'Elna per a que el prior fos triat
únicament pels canonges de Serrabona. El primer en ocupar aquest càrrec va
ser Ramon Ermengol.
Per la documentació que s'ha conservat dels primers anys de vida del
priorat, es dedueix que era una comunitat doble: femenina i masculina.
El 25 d'octubre de 1151, Artau, bisbe d'Elna i Bernat, bisbe d'Urgell van
consagrar de nou el temple, després que aquest fos ampliat. Amb motiu de la
consagració, Artau va cedir al priorat els temples de Sant Joan d'Arsós,
Sant Nazarí de Barbadell, Santa Eulàlia de Vilella, de Jóc i el de Marinyans.
També el bisbe Bernat va cedir-li els temples d'Urtx i d'Ur.
El papa Climent VIII va unir el priorat a la nova diòcesi de Solsona el
19 de juliol de 1593, fet que va provocar la desaparició del priorat i la
conversió de l'església en temple parroquial. A finals del segle XIX es va
secularitzar.
El temple del segle XI va ser profundament reformat un segle més tard. De
la primitiva església es conserva la coberta amb volta de canó apuntada.
Aquesta nau estava il·luminada amb quatre finestres al mur sud, una a la
capçalera i una en el mur oest. Sota aquesta darrera finestra hi havia una porta
de mig punt, actualment cegada.
En el segle XII es decideix ampliar el temple, aprofitant que s'havien de fer
obres de restauració. Es va eliminar la capçalera original per construir-ne una
de nova.
Està formada per un transsepte, on s'obre un absis principal i dues absidioles laterals. Aquestes no són visibles des de l'exterior per que estan
excavats en el mur.
La finestra de l'absis està decorada amb una arquivolta esculpida, que es
recolza en dues columnes amb els capitells esculpits. El del costat esquerre
presenta una decoració vegetal, mentre que en el dret veiem a uns lleons alats.
En aquest moment es construeix també una nau en el costat
nord, coberta amb una volta de quart de cercle. Aquest espai no va ser
concebut exactament com una nau, ja que les comunicacions entre aquesta estança
i la nau principal són escasses, concretament a través de dos únics espais.
En aquesta nau es va obrir una nova porta d'accés. Està formada per tres arcs de mig punt adovellats
i en gradació, que no envolten cap timpà.
L'arquivolta central presenta secció cilíndrica i està
decorada amb entrellaçats. Es recolza en dos bells capitells, fets
pel mateix mestre que també va esculpir la tribuna de Serrabona i també la de
Sant Miquel de Cuixà. Com en aquests dos casos, són fets amb marbre rosa del
Conflent. El capitell de l'esquerra representa a Crist beneint amb la seva mà
dreta, mentre que amb l'esquerra sosté un llibre. L'acompanyen dos àngels que
porten encensers. El capitell dret té lleons en la part inferior i caps humans
entre volutes en la part superior.
En el costat sud no es va construir cap nau, si no que
es va realitzar una galeria claustral. Es desconeix si la idea inicial era fer
únicament una galeria a mode de porxo o bé, hi havia la intenció de fer-ne
quatre. La proximitat del penya-segat i el desnivell del terreny fan pensar
que no hauria estat viable la construcció d'un claustre complert, ni que fos
petit. Però aleshores, per què es van realitzar dos grans arcs de mig punt en
els extrems de la galeria?
El claustre que podem veure actualment, ha patit
nombroses modificacions als llarg dels darrers segles. Per sort, en les
darreres restauracions se li ha retornat gairebé en la seva totalitat el seu
aspecte original, de meitats del segle XII.
Les primeres modificacions
conegudes daten de l'any 1587, quan un paleta de Perpinyà anomenant Bartomeu
Corbiac, va ser contractar per restaurar el claustre i altres dependències de
la comunitat. Posteriorment va patir els efectes de l'abandonament de bona
part del priorat, quan aquest fou secularitzat a finals del segle XVI. Totes
aquelles estances que no s'utilitzaven, van ser ocupades temporalment per a
usos agrícoles o per a refugi dels pastors i el claustre no en va ser cap
excepció, fins que en a finals del segle XVIII o principis del XIX es decideix
adequar-lo com a sagristia. Per aquest motiu es tanquen les seves finestres i el capítol de la
catedral
de Solsona, propietari de l'edifici, intenta vendre els seus capitells. És en
aquell mateix moment que es van vendre gran part dels capitells del monestir
de Sant Miquel de Cuixà.
Per sort Francois Jaubert i l'arquitecte del departament, el cavaller de
Basterot, van impedir-ho i els capitells no van marxar de Serrabona. Com a
conseqüència del tancament del claustre, es van eliminar les columnes
interiors, que es van recol·locar com a basament d'unes arqueries cegues que
decoraven el cor elevat. Durant la restauració de 1911 es van tornar a obrir
les arcades del claustre i per tant les columnes i capitells van tornar a la
seva ubicació original. També es va enderrocar un pis superior, construït
posteriorment.
Els capitells segueixen el repertori iconogràfic de Cuixà amb lleons, grius,
ocells, cares humanes i motius vegetals. La seva talla ens fa pensar que van
ser dos els mestres que hi van treballar, probablement el mestre de Cuixà i el
seu ajudant. Els del primer són els que estan situats en la cara interior dels
arcs i es caracteritzen per la finesa en les expressions i el tractament de
les formes. En canvi, els capitells exteriors són més mediocres pel que fa als
detalls i les expressions. No és gratuït doncs que aquests capitells, de més
baixa qualitat, estiguin en la part més allunyada de l'espectador, per a que
no puguin emmascarar el treball del mestre.
El capitell interior de la primera parella està decorat amb vuit lleons
amenaçadors, que tenen els caps comuns per parelles en els angles. També
trobem lleons amb caps comuns en el capitell del costat, si bé aquests estan
de quatre potes i no drets com en el cas anterior. En l'espai central del
capitell trobem petits caps humans.
En el següent grup veiem uns grans caps monstruosos en els angles,
que engoleixen un animals, dels quals només es veuen les potes. En la part
superior hi ha volutes entre les que trobem caps humans amb rostre
grotesc. En l'altre capitell es van representar ocells amb les ales obertes.
Com en el cas anterior, el registre superior està decorat amb volutes entre
les que hi ha caps humans.
L'altre grup de capitells torna a tenir-ne un decorat amb dos lleons i dues
lleones amb el cos corbat. La seva parella està decorat amb motius vegetals i
caps humans.
En la darrera parella de capitells podem veure a vuit grius, les ales i
caps dels quals s'uneixen en els angles per parelles. En la part central,
entre els dos animals, hi ha una figura humana. El l'altre capitell, tornem a
trobar lleons a quatre potes com els del segon capitell.
Una porta de mig punt, oberta en el mur sud de l'església, comunicava el
temple amb el claustre. També hi ha una altra obertura en el braç sud del
transsepte, que és l'accés actual.
Al costat d'aquesta antiga porta del mur sud trobem una fornícula en la que
es conserven pintures murals, probablement d'època gòtica en que s'entreveu la
imatge d'un personatge barbat i assegut en un tron, acompanyat de dos
personatges més. Amb les dades que disposem només podem formular la hipòtesi
que es tracti d'un monarca o de Crist.
La galeria està elevada respecte el nivell del terra. El mur en el que es
sustenta està fet a base de carreus disposats en forma d'Opus Spicatum,
per tant es va construir abans que els arcs del claustre.
A ponent de la galeria hi ha dues estances cobertes amb
volta de canó. Es van construir entre els segles XI i XIII. El pis
superior, al nivell de la galeria del claustre, és utilitzat com a botiga i
recepció. El pis inferior, en canvi, no està obert a les visites. Hi havia un
tercer pis, realitzat en el segle XIII, que feia les funcions de sala
capitular. Malauradament, durant l'època d'abandonament del priorat, aquesta
estança es va esfondrar. Només es conserva el mur est, on encara podem veure
els arcs formers que el reforçaven.
Sembla que en aquest moment també es va esfondrar part de la volta de la
nau, concretament la part més occidental. Algunes fonts creuen que aquest fet
va provocar que es traslladés l'antic cor elevat o tribuna cap a la part
central de la nau, on es conserva actualment.
Això va provocar la desaparició de gran part de les pintures murals que es
conservaven encara en el mur sud. Amagades per la tribuna hi ha les restes de
l'escena del Davallament de Crist als Limbs. En canvi si que s'ha conservat un
petit fragment de l'escena del Davallament de la Creu. Podem veure, tot i que
molt fragmentats, a Nicodem traient els claus i a Josep d'Arimatea
agafant el cos de Crist. La figura que millor es conserva és la de Joan, que
inclina el cap amb una expressió de tristesa. Al seu damunt hi ha un àngel que
sosté el Sol. La part inferior està decorada amb motius ornamentals imitant
tapissos.
La tribuna és sense cap mena de dubte l'element més interessant de
Serrabona. Només per contemplar-lo ja val la pena acostar-se fins al priorat.
Lamentablement és l'únic exemple de tribuna que s'ha conservat, doncs la de
Cuixà va ser destruïda i només podem veure alguns dels seus fragments.
Com ja hem comentat, la tribuna va ser traslladada dels peus de la nau al centre. També, incomprensiblement es va canviar la seva orientació. La façana occidental està decorada amb temes de l'Apocalipsi. Començarem el nostre recorregut descriptiu pel costat esquerre. Allí trobem a dos àngels sota arcs de mig punt. A continuació trobem els símbols del Tetramorf envoltant a l'Agnus Dei. A
la seva esquerra hi ha el lleó de Marc i l'àliga de Joan, mentre que a la
dreta veiem a l'àngel de Sant Mateu i el bou de Sant Lluc.
Tots aquest motius estan esculpits en blocs de marbre rosa del
Conflent situats entre els arcs d'aquesta façana. Els blocs es recolzen
mènsules esculpides. Tres d'elles representen un cap de lleó i una un cap
humà.
Els arcs estan decorats amb motius vegetals, lleons i àligues. Completa la
decoració un fris amb palmetes, recolzat en mènsules esculpides amb caps
d'animals, un fris amb dents de serra i una cornisa decorada amb flors.
En el nivell superior hi havia una barana decorada amb motius florals, de
la que queden pocs elements.
Alguns d'ells es poden contemplar en unes vitrines.
La tribuna està formada per un espai cobert, de tres naus i dos trams.
Les seves cobertes són de voltes d'aresta, a les que es van afegir uns grans
nervis cilíndrics, purament decoratius. Aquests descansen en quatre pilars i
onze columnes.
La talla dels seus capitells és excepcional. Novament començarem pel costat
esquerre de la façana occidental per fer la nostra descripció. El capitell del
pilar d'aquest angle està decorat amb lleons i palmetes en els costats
laterals, mentre que en la cara central veiem a un personatge barbat entre dos
feres. La del costat dret és un lleó amb cap humà, mentre que a l'esquerra
veiem a un lleó que treu la llengua.
En aquesta façana, els capitells estan
agrupats per parelles. En el primer grup veiem a lleons en els angles, que
engoleixen a animals, dels que només queden les potes. En la part central de
cada cara veiem un cap humà barbat i amb el cabell trenat. En el capitell del
costat veiem a l'arcàngel Sant Miquel atacant al drac. L'acompanyen els
arcàngels Gabriel i Rafael, que estan orant amb els braços oberts. En la cara
oposada a Sant Miquel, veiem una representació de Lucifer, és a dir un simi
assegut sobre un cap de lleó. Com en la majoria de capitells, es completa el
conjunt amb caps humans en les parts centrals
La següent parella de capitells està formada per un capitell decorat a base
de parelles de lleons amb un cap únic i caps humans. Al seu costat veiem un capitell amb
àligues i cares humanes, una d'elles fent ganyotes.
El pilar del costat dret té palmetes en les cares laterals. En la cara
frontal veiem a un lleó amb cap humà, que amb un arc i una fletxa està atacant
a un cérvol. Entre tots dos hi ha una figura humana, aquest cop sense barba.
En l'arc que comunica les dues naus trobem una parella de columnes. En un dels
capitells veiem a parelles de lleons amb el cap comú en els angles. En els daus
centrals hi ha cares humanes esculpides. L'altre capitell està decorat amb tres
busts humans i un simi sortint d'entre unes grans palmetes.
En el capitell que
hi ha a la dreta de l'anterior parella està decorat amb parelles de lleons amb
el cap girat cap enrere.
A continuació trobem un capitell amb lleons alats, que es mosseguen les
puntes de les ales.
El darrer capitell d'aquesta fila està adossat al mur sud del temple. És un
dels capitells més curiosos de la tribuna, ja que els dos lleons amb que es
decora s'adapten al petit espai disponible. Per aquest motiu les potes
posteriors i una de les davanteres estan en la part superior del capitell i la
quarta en la inferior.
La darrera fila de columnes només té dos elements, adossats al mur est de la
tribuna. En tos dos casos hi ha lleons esculpits. En el de l'esquerra estan
disposats de tal manera que es donen l'esquena en les cares dels capitell i es
troben afrontats en els angles.
En l'altre capitell veiem lleons amb el cap girat cap al centre de les cares.
Allí també hi ha un rostre humà.
Entre les dues columnes hi ha un arc de mig punt, que inicialment
correspondria amb l'espai de la porta de la façana oest del temple.
El seu arc
exterior està decorat amb palmetes, mentre que a l'intradós veiem flors de
quatre pètals i dos lleons.
En aquest mur oriental trobem dos arcs cecs a cada banda de la porta.
Cada parella es recolza en una columna decorada. La del costat dret és la més
interessant de les dues, esculpida amb entrellaçats vegetals.
El seu capitell està decorat amb palmetes, mentre que el del costat esquerre
té dos lleons que es donen l'esquena.
Després d'admirar els capitells de la tribuna, caldria baixar la vista al
terra per contemplar les bases de les columnes, també finament tallades i on
destaquen els caps d'animals, que podem veure en els angles.
Assignació comarcal d'acord amb el
Nomenclàtor toponímic de la Catalunya del Nord
|