Província de Lleida
Sant Pere del Burgal
(La Guingueta d'Àneu, Pallars Sobirà)
42º 32,758'N ; 1º 10,033'E
La primera documentació escrita que trobem de l'existència d'un monestir en aquesta zona correspon a l'any 859,
quan apareix apareix en un precepte d'immunitat que va donar el comte de
Tolosa Ramon a l'abat Deligat.
A principis del segle X, el cenobi entra en
decadència i va ser annexat al de
Santa Maria de Gerri, dins de l'òrbita de
la casa comtal de Pallars. Segons un document de l'any 1006, el comte Sunyer
va confirmar i renovar la donació de Sant Pere del Burgal a Santa Maria de
la Grassa. El monestir de Gerri no va acceptar aquesta cessió i va mantenir
les seves pretensions sobre la comunitat del Burgal. Això va provocar
nombroses tibantors entre tots dos monestirs, que es van resoldre en una
concòrdia signada l'any 1337 i per la qual el cenobi de la Grassa en
conservaria gran part del patrimoni de Sant Pere del Burgal i en canvi el
monestir de Gerri rebria diversos bens i propietats.
En 1570 el monestir va ser secularitzat, començant d'aquesta manera el
seu declivi definitiu, doncs cap al segle XVIII ja es trobava en runes. Per
aquest motiu, malgrat que Sant Pere continuava com a parròquia, aquestes
funcions es feien a Escaló. En 1770 va ser traspassada a l'abat de Gerri.
La desamortització del 1835 suposà la desaparició total del cenobi,
passant a ser una simple capella.
Les edificacions que
avui en dia podem observar corresponen als segles XI i XII.
Es tracta d'un edifici molt interessant, ja que el temple tenia dos capçaleres. Aquesta circumstància només la podem observar a
l'arquitectura catalana en l'església de Santa Maria d'Arles, al Vallespir.
La capçalera principal està formada per tres absis semicirculars decorats
externament amb arcuacions llombardes i lesenes.
A cada absis lateral podem
trobar una finestra de doble esqueixada, mentre que al principal en podem
veure tres.
Per sobre de la coberta de l'absis de la nau principal podem
veure una finestra en forma de creu. Al seu damunt s'alça un petit campanar
de cadireta d'un sol ull.
Els absis i part del presbiteri s'han tancat per donar al recinte
l'aspecte de capella.
El temple tenia tres naus, amb la principal de més alçada. Al costat nord encara es conserva el mur i els arcs formers que separaven la nau
lateral de la principal. Pels vestigis que ens han quedat, es suposa que les naus eren cobertes amb un embigat de fusta.
L'altra capçalera, situada a l'oest, tenia un únic absis, encarat a la nau
principal.
Tenia dos nivells. L'inferior s'ha conservat perfectament i es pot
observar l'arc presbiterià i la volta de quart d'esfera.
El pis superior, que ha patit algunes alteracions en
els darrers anys, tal i com es pot observar si es comparen les fotografies del
2003 i l'anterior, encara es conserven alguns dels arcs cecs amb que
estava decorat externament.
En aquesta façana podem trobar la porta principal, que dóna accés a la
nau del costat nord.
En l'altra nau lateral s'observen restes d'altres dues portes que
comunicaven amb les dependències monacals.
Es poden definir els perímetres d'algunes d'aquestes dependències,
situades al sud-oest del temple, però
és impossible ara mateix poder obtenir més dades sobre la seva
funcionalitat.
A l'absis principal es va instal·lar una reproducció de les pintures que originàriament decoraven el temple.
Es tracta d'una còpia de les que
es troben en el Museu Nacional d'Art de Catalunya i que van ser pintades
a finals del segle XI o principis del XII.
En elles podem observar una part de la mandorla on hi figurava Crist
en Maiestas Domini. Només s'ha conservat el peu dret.
Al seu costat apareixen Ezequiel
i Isaïes, adreçant-se a Déu i flanquejats pels arcàngels Sant Gabriel i Sant Miquel.
Just a sota, a l'alçada de les finestres, trobem a la Verge Maria
acompanyada per Sant Pere, Sant Joan Baptista, Sant Pau, Sant Joan Evangelista
i un altre apòstol sense determinar.
La decoració en el nivell inferior de l'absis està formada per una faixa on
s'alternen el fons verd i el vermell, sobre els que es dibuixa una corona
amb gemmes. El conjunt està emmarcat per una greca amb dibuixos amb
perspectiva geomètrica de tipus clàssic. Sota aquest motiu trobem
cortinatges.
En l'extrem dret de l'absis trobem una figura femenina que sosté un ciri.
Gràcies a una inscripció podem saber que es tracta de la comtessa Llúcia del
Pallars. Segurament va pagar la realització de les pintures i va voler
immortalitzar la seva persona apareixent en l'absis. Es creu que el seu
marit, el comte Artau I de Pallars, podria estar representat en el costat
oposat de l'absis. No és un fet gaire
usual en el romànic i tant sols és comparable a les pintures se Sant Pere d'Esterri d'Àneu, també conservades en el MNAC.
Es dóna la circumstància que el comte va morir excomunicat per haver usurpat
possessions al bisbat d'Urgell (1081). Set anys més tard, quan Llúcia i els
seus fills van restituir els bens a l'església, van poder enterrar al comte
en terra sagrat i per tant és probable que encarreguessin aquestes pintures
per mostrar la "cristiandat" de la família i "fer punts" per gaudir d'una
vida eterna plena.
A l'intradós de l'arc triomfal hi havia representats deu personatges
masculins asseguts. Només dos d'ells conserven encara el seu cap.
Algunes fonts els identifiquen amb profetes, mentre que altres estudiosos
afirmen que completaven l'apostolat de l'absis.
Inicialment també es conservaven i foren arrencades dels murs els peus
d'aquestes dues imatges i els de tres més. El seu estat de conservació és
molt més deficient a la resta del conjunt. Actualment estan en procés de
restauració en el propi museu i tan bon punt s'acabi aquesta tasca, seran
col·locades a l'exposició permanent.
Posteriorment es van descobrir nous fragments de pintures murals
en el temple i que en aquest cas es van conservar in situ. Malauradament,
aquestes pintures s'han de veure a través d'un vidre força brut i com que la
il·luminació a l'interior dels absis es limita a les obertures originals
romàniques, resulta complicat prendre bones fotografies d'aquesta part del
temple.
El fragment més
important el trobem en el mur existent entre l'absis nord i el central. La
particularitat d'aquestes pintures és que hi ha dues capes diferents, una
sobreposada a l'altra. En la capa primerenca, que és coetània a les
pintures de l'absis, veiem dos figures humanes. Una d'elles sembla ser un
personatge femení, mentre que l'altra sembla correspondre's amb un home,
probablement OT, que era clergue i que posteriorment va ser bisbe d'Urgell.
Per l'espai que queda en el mur és molt probable que els acompanyés una
tercera figura. Montserrat Pagès planteja la possibilitat que fossin tres
dels cincs fills de la comtessa Llúcia i el comte Artau I de Pallars, degut
a la gran semblança entre ells i la imatge de Llúcia. La dóna, a més, porta
el mateix pentinat que la comtessa. Els
altres dos fills estarien representats en el mur de separació existent entre
l'absis sud i el central.
Sobre aquestes dues figures i en una època
indeterminada, però encara dins del període romànic, es va dibuixar al seu
damunt i tapant-los parcialment, una altra figura amb el cabell cobert amb una
toca. Aquesta és de color groc amb línies de color turquesa. Té una expressió
d'aflicció, amb la mà esquerra assenyalant alguna cosa.
En el temple també hi ha una reproducció de la talla
d'un Crist Crucificat, que es conserva en el MNAC. Quan va arribar al museu
estava fragmentat en quatre parts (tres fragments eren de la col·lecció
d'Oleguer Junyent i el quart el va comprar el propi museu). Un cop units els
fragments, ens trobem amb una imatge de fusta, d'un Crist ja mort i amb una
expressió de dolor contingut. Està datada durant la segona meitat del segle
XII.
Durant les obres de restauració i consolidació es va posar al descobert el paviment del temple, que en alguns sectors encara es conserva.
Estava format per còdols, disposats de manera que traçaven dibuixos geomètrics a la nau central.
En l'angle sud-oest de la nau, es conserva una pica circular tallada en
pedra.
|