Província de Barcelona
Sant Vicenç de Malla
(Malla, Osona)
41º 53,212'N ; 2º 14,310'E
Temple edificat dins el terme del castell d'Orsal o de Malla. Les primeres notícies
del castell que tenim daten de l'any 924, quan Lleó i la seva muller Anna
va fer donació d'una casa situada dins els dominis del castell a Sant
Pere de Vic. L'església, en canvi, no la trobem documentada fins l'any
962 en la donació que va fer Guiniguís Mascaró, vescomte de Girona, a la
seva dona Gersòlima d'un alou situat a l'apèndix d'Orsal, al costat de
Sant Vicenç.
Des de l'any 1052 exerceix com a parròquia. Uns anys més tard en 1078
va ser necessari reconstruir el temple, tal i com consta en una donació
feta per aquest objectiu. En el segle XIV es van construir diverses
capelles laterals que van acollir altars dedicats a Sant Pere, Sant Feliu i
Sant Joan.
El temple que podem observar avui en dia correspon bàsicament al que es va
edificar en el segle XI, tot i que força modificat. Té planta basilical
amb tres naus acabades amb tres absis semicirculars.
La nau central, una
part de la qual està sobrealçada, i la del
costat sud estan cobertes amb volta de canó, mentre que la del costat nord
té un tram de volta d'aresta, el més proper al presbiteri.
L'absis central es va reconstruir entre els
anys 1983 i 1984, ja que a principis del segle XX va ser canviada
l'orientació del temple i en el seu lloc es va obrir una porta.
La
restauració, portada a terme per la Diputació de Barcelona, va aixecar
molta polèmica, ja que es van emprar materials moderns, diferenciant
clarament els nous elements de les parts conservades. Durant aquesta
restauració també es van fer excavacions arqueològiques que van descartar
qualsevol indici del temple anterior i en canvi van servir per trobar tot un
conjunt de tombes antropomorfes cobertes amb lloses de pissarra.
Els absis laterals estan decorats seguint la tradició llombarda amb
parelles d'arcs cecs separades per lesenes.
L'absis sud té dues finestres,
mentre que el del costat nord només en té una. En tots els casos es tracta
d'una finestra de doble esqueixada.
Les naus estaven separades per arcs formers de mig punt, que van ser
substituïts per dos grans arcs apuntats.
En la part més occidental del temple encara podem veure les traces dels
antics arcs formers.
El campanar de torre s'alça en l'angle nord-oest. Té planta quadrada i
quatre pisos d'alçada. Els dos primers pisos no tenen obertures. En el
tercer trobem dues grans finestres de mig punt en els costats nord i est.
En
el quart pis trobem finestres de mig punt en els costats nord i sud, mentre
que en els murs est i oest són geminades. Els diferents pisos estan
separats mitjançant un fris de dents de serra. Les finestres geminades
estan decorades amb un fris d'arcs cecs situat sobre elles.
En la
finestra del costat est veiem dos caps humans esculpits en el mainell.
La porta d'accés actual es va construir durant la restauració de 1983, ja
que quan es va canviar l'orientació del temple es va tapiar l'original
romànica.
Aquesta es conserva en el Museu
Episcopal de Vic. Està formada per dues arquivoltes esculpides
recolzades en quatre columnes.
Les arquivoltes estan decorades amb motius
vegetals, entrellaçats i ocells picotejant fruits.
En els capitells trobem
esculpits lleons afrontats, dos genets i tres personatges humans. Un d'ells
agafa les mans a un altre, un que estira els cabells a un altre mentre
aixeca un punyal i un nu entre dues feres.
També es conserven en aquest museu dos petits fragments de pintura mural, que
estaven en l'absidiola sud i pertanyen a un pantocràtor i a un sant, i un
suport d'altar. Aquest està datat del segle XI i està format per una columna
amb un capitell esculpit amb fulles d'acant. Malauradament en l'actualitat
estan fora de l'exposició permanent del museu.
Si que es conserven en l'interior del temple un fragment de de pintures murals
de l'absidiola nord. El seu estat de conservació és bastant deficient i només es
podem veure motius de tipus geomètric.
En el Museu Episcopal de Vic si que podem veure una imatge gòtica de Sant
Vicenç del segle XIV.
|