Província de Barcelona
Santa Maria de Montserrat
(Monistrol de Montserrat, Bages)
41º 35,707'N ; 1º 50,409'E
Els orígens de l'actual monestir els trobem en un cenobi o lloc emerític
d'època visigòtica. Aquest passà a dependre de del monestir de Santa
Maria de Ripoll l'any 933, junt amb les esglésies de Sant Iscle, Sant
Martí i Sant Pere, gràcies a una donació feta pel compte Sunyer. La
influència del monestir de Ripoll era molt fluixa i per aquest motiu el
monestir de Santa Cecília de Montserrat va intentar fer-se amb el control
del cenobi benedictí de Santa Maria. L'abat Oliba va reclamar al
compte Berenguer Ramon I que aclarís aquesta disputa, que va ser resolta
l'any 1023 confirmant la dependència de Ripoll. Cap a l'any 1070 el
monestir de Ripoll passà a dependre del de Sant Víctor de Marsella i Santa
Maria de Montserrat passà a ser un priorat.
En el segle XI es va edificar un nou temple que substituí a l'anterior
pre-romànic. En els segles XII i XIII s'amplia el temple. Durant tot aquest
temps el monestir es va anar consolidant, en part gràcies a les visites
periòdiques de la família reial. De mica en mica van anar augmentant el
nombre de peregrins així com els territoris que controlava el priorat,
arribant a aconseguir els dominis de tots els castells que envoltaven la
muntanya.
Ja en el segle XIV es torna a ampliar el temple i es construeix un nou
claustre.
També en aquest segle s'inicià un període força conflictiu,
provocat per la dependència de Ripoll. En diverses ocasions s'intentà
assolir la independència, que no s'aconseguí fins l'any 1408, concedida
pel papa Benet XIII. Aquesta situació no va durar gaire, ja que en
1493 el papa Alexandre VI, a petició de Ferran el Catòlic, el va posar
sota la jurisdicció del San Benito el Real de Valladolid.
En 1560 es va començar a construir un nou temple en estil gòtic, que
fou consagrat en 1592. També en el segle XVI es construí l'ala est del
dormitori dels monjos i diverses ermites.
Durant la Guerra del Francés el monestir va ser fortificat i per aquest
motiu va acabar dinamitat. Ben aviat es començà la seva reconstrucció,
que la desamortització de 1835 va aturar parcialment, per la pèrdua
d'ingressos per part del monestir. Nou anys més tard es va reobrir el
temple i s'entronitzà solemnement a la imatge de la Verge. En monestir va
ser reconstruït entre els segles XIX i XX sota la direcció de Josep Puig i
Cadafalch.
De l'edifici romànic només ens ha arribat la portalada del segle XII i la
imatge de la Mare de
Déu, la moreneta.
Està formada per cinc arquivoltes en gradació, que estaven ricament decorades.
L'erosió ha fet que s'hagin perdut la majoria d'imatges que hi havia
esculpides. En el centre hi trobem un timpà llis en el que hi havia una
imatge de la Verge, col·locada posteriorment, i que es va retirar fa uns
anys.
L'arquivolta més interior està decorada amb un motiu helicoidal. En la
primera dovella del costat dret encara es conserven algunes de les flors que
també decoraven aquesta arquivolta. També s'ha conservat força bé la
primera dovella de la tercera arquivolta, que tenia escenes historiades a
cada dovella. En aquest cas podem veure dues figures aguantant una creu en
la primera dovella i una mà en la segona.
Les arquivoltes es recolzen en una imposta que es prolonga per tota la
façana. A banda i banda de la portalada, sota la imposta, trobem uns
plafons que estaven ricament esculpits amb motius vegetals, avui molt
deteriorats.
Sota la imposta també trobem dues parelles columnes on es recolzen la
primera i la tercera arquivoltes. La segona i quarta, en canvi, es recolzen
en muntants aixamfranats. Tant els capitells com els muntants estan decorats
amb escenes historiades i animals fantàstics.
Els del costat dret s'han conservat molt millor que no pas els del costat
esquerre. En el més proper al timpà es pot veure a Adam i Eva al costat de
l'arbre prohibit després d'haver menjat la poma. En l'altra cara del
capitell Déu recrimina a Eva per haver comès aquest pecat.
En l'altre capitell es representen animals fantàstics, motiu que es
repeteix també en els dos muntants, on trobem dos animals amb el cap comú
i altres éssers fantàstics.
En el costat esquerre tornem a trobar animals fantàstics en el capitell
més exterior i en els muntants, tot i que estan força malmesos.
En el muntant corresponent a la quarta arquivolta trobem més animals
feréstecs, tot i que resulta difícil la seva interpretació.
A banda i banda de la portalada trobem dues figures, molt deteriorades,
encastades a la paret. En la del costat dret sembla que es va representar un
cavaller muntat a cavall, tot i que alguns estudiosos afirmen que es tracta
de Samsó sobre un lleó. En el costat dret s'intueix la figura d'una
bèstia salvatge que té entre les seves urpes a un home.
|