França - Llenguadoc Rosselló - Pirineus Orientals
Santa Eulàlia i Santa Júlia
(Elna, Rosselló)
42º 35,950'N ; 2º 58,320'E
La catedral de Santa Eulàlia i Santa Júlia té els seus orígens en el moment
de la creació del bisbat d'Elna en el segle VI. El temple actual és un dels
quatre que formava el conjunt catedralici.
La més antiga de totes i que molt
probablement era l'antiga catedral, estava dedicada a Sant Pere i es trobava
en la part de la ciutat coneguda com Vila Baixa. Les darreres notícies que
ens han arribat d'ella daten del 934. Ja en la Vila Alta es trobava
l'església dedicada a Santa Maria del Bell-lloc. En una butlla papal del
897, es recorda que aquest temple va ser construït per Anastàsia, a la que
tothom relaciona amb la germana de l'emperador Constantí I i tieta de
Constantí II, assassinat a Elna l'any 350. A finals del segle XX es van
destruir els vestigis que encara es conservaven d'aquest temple, tot i que
corresponien a la reconstrucció feta en el segle XIII. L'altre temple,
dedicat a Sant Esteve, sembla que es trobava a pocs metres a llevant de la
capçalera de l'actual catedral.
L'església actual, s'esmenta per primera vegada l'any 861. En 922 es
designada com la mare de totes les esglésies del Rosselló i el Conflent. Fou
reconstruïda en el segle IX i consagrada de nou el 1 de setembre del 916 pel
bisbe Elmerad.
A principis del segle XI es reconstrueix el temple, que consagrarà el
bisbe Ramon d'Empúries l'any 1069.
Al voltant de l'any 1140, es fortifica la catedral i es construeixen uns
valls per protegir les muralles de la ciutat per ordre del bisbe Udalgar de
Castellnou.
Entre els anys 1380 i 1400 es comença a construir una nova capçalera
gòtica per darrera de la romànica. Quan s'havien aixecat els murs de les
capelles radials uns tres metres, es van aturar les obres. En 1674 es va
intentar continuar l'obra sense èxit.
L'església té planta basilical, amb tres naus, capçades a l'est per tres
absis semicirculars.
La nau central està coberta amb una volta de canó,
mentre que les laterals presenten volta de quart de cercle. En tots dos
casos van ser realitzades posteriorment, ja que en la construcció inicial es
van utilitzar cobertes de fusta.
Als peus del temple, just per damunt de
l'orgue, podem observar l'únic arc de diafragma que s'ha conservat, així com
el lloc on anaven recolzades les bigues de fusta.
La separació entre les naus es realitza a través d'arcs formers de mig punt.
Sorprèn la diferent estructura dels pilars en que es recolzen aquests arcs i
que també serveixen de suport als arcs torals de totes les naus.
Els quatre pilars situats més a llevant són de planta cruciforme, amb
semicolumnes adossades en els quatre costats, mentre que en la resta trobem
pilastres rectangulars.
El segon pilar del costat nord presenta una característica diferent a la
resta: la seva secció inferior té una estructura amb més ressalts que no pas
en el tram superior. La unió entre tots dos espais es fa mitjançant una
matussera motllura.
Les semicolumnes adossades presenten capitells esculpits bàsicament amb amb temàtica
vegetal i geomètrica. Tot sembla indicar que, a excepció dels de la nau central, van ser reaprofitats d'una construcció anterior.
En substituir la coberta de fusta per voltes de pedra es van haver de
reforçar els murs laterals de la nau principal. Aquesta acció va consistir
en col·locar un tercer arc per damunt dels arcs formers, a mode d'arquivolta
exterior.
L'absis principal està decorat externament amb uns grans arcs cecs de
tradició alt-medieval.
Una imposta escacada recorre tot el cilindre absidal,
creant una mena de timpà en cadascun dels arcs. Aquest està decorat amb
quadrats col·locats en angle, recordant l'opus reticulatum, molt
utilitzat en època romana i carolíngia.
Aquest absis va ser sobrealçat, probablement en el segle XII i per aquest
motiu es van haver de construir dos grans arcbotants.
Des de l'exterior de l'absis principal, es pot
endevinar l'existència d'una cripta, probablement eliminada en el moment de
construir el monumental baldaquí del presbiteri l'any 1724. Precisament
l'elevat pes d'aquest element fa inviable qualsevol excavació arqueològica en
aquest sector. La cripta ocupava la totalitat de l'absis i
probablement estava coberta per voltes d'aresta. En ella es veneraven les
relíquies de Santa Eulàlia i santa Júlia, fins que en 1340 foren traslladades
al darrera de l'altar.
Els absis laterals són molt més simples, decorats únicament amb lesenes,
que no arriben fins a la cornisa.
A partir del segle XIII es van afegir capelles laterals en el mur sud.
També es va construir una porta de marbre blanc en el segle XIV, reformada en
1669.
En la façana de ponent trobem la porta principal. Va
ser construïda en el segle XIII i sorprèn per la seva simplicitat. Està
formada per dos arcs de mig punt adovellats i en gradació, que envolta un
timpà i llinda llisos.
Com tot el temple, la façana està feta amb còdols disposats de manera
irregular, tot i que en alguns sectors, com per exemple la part baixa, estan
disposats en opus spicatum.
Per sobre del nivell de la porta trobem una decoració a base d'arcs
llombards i lesenes. Els arcs, disposats en tres grups de dos a cada banda
de la façana, estan resseguits per un arc fet amb basalt negre.
Aquesta
decoració es repeteix en la base de les dues torres que flanquegen aquesta
façana.
La torre del costat sud és contemporània del temple. Els primers nivells van
ser edificats a finals del segle XI i presenten la decoració llombarda
descrita anteriorment a base d'arcs cecs, resseguits amb basalt negre i
lesenes. En els tres pisos superiors l'aparell dels arcs és molt més
elaborat, amb carreus ben tallats, fet que els fa datar en ple segle XII. En
els dos darrers pisos es van obrir dues finestres de mig punt en cada cara,
corresponent-se amb els arcs centrals.
L'original façana romànica estava coronada amb un fris
d'arcs cecs, que resseguien el pendent de la coberta a dues aigües. Aquesta
decoració va ser parcialment destruïda en fortificar el temple i actualment
només es conserven dos fragments.
Aquests arcs, com els altres de la façana,
estaven decorats amb un arc de basalt negre, però el que els fa més
interessant són les mènsules en que descansen els arcs. En les que s'han
conservat podem veure motius geomètrics, vegetals i un cap humà.
La façana va ser concebuda amb dos campanars flanquejant-la, però només es
va construir el del costat sud. En el segle XIV, per reforçar el sistema
defensiu de la catedral, es decideix construir una altra torre en el costat
nord, molt més petita, feta a base de còdols i maons.
En l'interior del temple es conserva l'ara d'altar
consagrada l'any 1069. Per la part superior, que malauradament no pot veure el
visitant, està decorada amb 30 arcs cecs i una elegant bordura amb perles i
florons de tres pètals. En el segle XVIII es va convertir en frontal del nou
altar i s'hi va gravar una inscripció relativa a la seva consagració.
Uns
altres elements interessants són les dues piques de marbre que es conserven.
Una és beneitera i té una estructura cilíndrica, decorada amb una fulla
d'acant. És una peça romana del segle I, a la que se li van esculpir gallons i
una acanalat interior per convertir-la en pica beneitera. L'altre pica és
baptismal i no té cap decoració. Està datada entre els segles XII i XIII.
També es conserven nombrosos elements litúrgics i
ornamentals de diferents èpoques. Entre ells podem trobar una Mare de Déu
romànica i una gòtica, així com retaules gòtics i arquetes.
El claustre està adossat al costat nord del temple. No
es conserven notícies de l'existència o la construcció del claustre fins l'any
1237. Prèviament, en època del bisbe Guillem Jordà (1171-86), es va substituir
l'antic porxo de fusta, adossat al temple, per una galeria feta amb marbre.
Entre 1237 i 1240 es recullen almoines per a construir les galeries oest i
nord. Ja en el primer terç del segle XIV es completarà el claustre amb la
construcció de la galeria est i la restauració de les altres galeries, molt
malmeses per les tropes de Felip l'Ardit en 1285. Al llarg del segle XIV
es construeix un pis superior, que fou destruït l'any 1827, durant la
restauració de la catedral.
|